PROJEKT CARE-U: Ułatwienie integracji ukraińskich uchodźców z polskim rynkiem pracy.
- Szczegóły
- Kategoria: Aktualności
- Opublikowano: wtorek, 27, luty 2024 23:14
- Administrator
- Odsłony: 291
19 stycznia 2024r odbyła się Konferencja zamykająca projekt CARE-U pt. : WYZWANIA, MARZENIA, NADZIEJE - Perspektywy dla dialogu społecznego w ochronie zdrowia i pomocy społecznej na 2024 rok.
Konferencja odbyła się w formule on-line. Obejmowała prezentację przewodnika antydyskryminacyjnego dla pracodawców i organizacji związkowych ,rekomendacje dla pracowników i osób zatrudnionych w ochronie zdrowia i pomocy społecznej. Konferencję prowadziła Ola Latocha, uczestniczyli przedstawicielki i przedstawiciele FZZPOZ i PS oraz Nina Monsen z Fagforbundet Union of Municipal and General Employee.
1. Spotkanie inauguracyjne on-line odbyło się w dniu 24.02.2023 r. poświęcone było zdefiniowaniu kluczowych wyzwań, ryzyk i szans związanych z obecnym etapem kryzysu uchodźczego w kontekście systemu ochrony zdrowia i diagnozie potrzeb w kontekście spotkań okrągłych stołów, warsztatów z partnerem norweskim, warsztatów i seminariów on-line.
W spotkaniu inauguracyjnym wzięło udział 30 osób w tym 22 kobiety.
2. Odbyły się 3 spotkania przy okrągłym stole dla 60 przedstawicieli partnerów społecznych (po 20 osób w każdym):
- w Krakowie w dniach 17-18.04.2023r.,
- we Wrocławiu w dniach 22-23.05.2023r.,
- w Warszawie w dniach 29-30.05.2023r.
Spotkania prowadziła Ola Latocha doświadczony moderator w zakresie polityki integracji społecznej i ekonomicznej uchodźców na rynku pracy.
Uczestnicy okrągłych stołów zidentyfikowali i przedyskutowali:
- Dyrektywę o tymczasowej ochronie i uproszczone procedury dla ukraińskiego personelu medycznego
- Bariery wejścia na rynek pracy i obecne środki społeczne i ekonomiczne dla pracowników ochrony zdrowia
- Reprezentacja ukraińskich uchodźców i współpraca partnerów społecznych z regionalnymi Izbami Lekarskimi oraz innymi odpowiednimi organami za pośrednictwem Rady Dialogu Społecznego i współpracy z gminami
- Oparte na faktach dane dotyczące uchodźczyń i środków politycznych na rzecz integracji
- Wstępny projekt stanowisk politycznych w sprawie integracji ukraińskich uchodźców na rynku pracy: warunki pracy i szkolenia, perspektywy zatrudnienia, w tym oddzielnie dla uchodźczyń z dziećmi i polityki antydyskryminacyjnej
3. W dniach 26 – 28.06.2023 r. w Krakowie odbyły się bezpośrednie Warsztaty z partnerami społecznymi z Norwegii: Nina Monsen, Mona Weider Holkvist oraz Bjørn Pettersen. Ze strony polskiej 20 uczestników + polski ekspert. Omawiane tematy: przedstawienie i porównanie ram prawnych dotyczących integracji społecznej i ekonomicznej uchodźców, roli związków zawodowych, organizacji pracodawców i władz publicznych, mechanizmów współpracy i jej efektów.
4. Warsztaty on-line dla partnerów społecznych odbyły się:
- 04.07.2023r. - „Godna praca – aspekty prawne i praktyczne”,
- 04.09.2023r. – „Kształtowanie polityki na rzecz godnej pracy w ramach dialogu społecznego”,
- 05.10.2023r. – „Ramy polityki w zakresie integracji migrantów na rynku pracy”.
W każdym z warsztatów wzięło udział po 20 uczestników.
5. Seminaria regionalne on-line zorganizowane były dla kolejnych 60 osób.
Głównym ich celem było upowszechnianie rezultatów projektu, a odbyły się:
- 04.10.2023r., 27.10.2023r., 03.11.2023r. i 05.12.2023r.
pt. „Dialog społeczny na rzecz godnej pracy w Polsce”,
Realizacja projektu to sposób na rozszerzenie promocji nie tylko godnych warunków pracy, ale także perspektyw zatrudnienia oraz polityki antydyskryminacyjnej szczególnie wrażliwych grup pracowników.
Projekt był także okazją do promowania i propagowania dobrych praktyk w zakresie konstruktywnego i zrównoważonego dialogu, wykorzystując do tego przykłady najlepszych praktyk i rozwiązań stosowanych w Norwegii.
Dzięki Programowi Godnej Pracy w Dialogu Społecznym na lata 2014 – 2021 wspieranym przez Innovation Norway wykorzystano okazję do nawiązania jeszcze silniejszych relacji dwustronnych w sektorze opieki zdrowotnej z partnerem z Norwegii oraz współpracy między Fagforbundet i FZZPOZiPS.